×

Lato 2019 - przegląd tureckich seriali

Dotarliśmy do punktu zbiorczego naszych wakacyjnych omówień. Zaraz przejrzymy sobie wszystko po raz kolejny i ustalimy status mojego dalszego oglądania. Kto ominął którąś z części tego cyklu, może nadrobić zaległości - pod każdym omawianym tytułem pojawi się odnośnik do mocno niepoważnej "recenzji" pierwszych trzech odcinków (w przypadku Benim Tatlı Yalanım omówienie dotyczy 9 odcinków). Pamiętajcie, żeby się przede wszystkim dobrze bawić, oglądać to, co się samemu chce, bo ja za was serialu nie wybiorę, a poniższy przegląd produkcji lata 2019 to zbiór moich subiektywnych opinii, z którymi wcale nie musicie się zgadzać. W drogę! 

oficjalne logotypy seriali


kolejność seriali według liter alfabetu


AFİLİ AŞK (Nieznośna miłość) - Kanal D 


Afili Aşk, www.kanald.com.tr

Ulubieniec tureckiej (i nie tylko) publiczności. Lider letnich ratingów wśród seriali. Para jego głównych bohaterów bije swoją popularnością w mediach społecznościowych inne serialowe pary, i to żelazną rózgą. Typowa komedia romantyczna w klasycznym tureckim stylu. Do oglądania można sobie założyć zeszycik do zapisywania kolejnych znanych motywów, które się tu pojawiają.

Pierwsze odcinki były dla mnie ciężkostrawne, z różnych powodów. Natomiast z perspektywy czasu muszę przyznać, że w okolicach piątego odcinka można się do wielu rzeczy przyzwyczaić i da się to oglądać, pod warunkiem oczywiście, że palec czuwa na suwaku przewijania. Twórcy serialu zaczęli bawić się z widzami i zrobili jedną naprawdę kapitalną rzecz - wątek z hashtagiem #AyKer.

W ROLACH GŁÓWNYCH: Burcu Özberk (Ayşe), Çağlar Ertuğrul (Kerem)

POSTAĆ, NA KTÓRĄ WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ: Volkan - przyjaciel Kerema, który okazuje się bystrzejszy, niż wskazywałby na to jego wygląd. Poza tym ma dużo lepszy styl od swojego kumpla. Te koszule po Tomaszu Jacykowie zajebiście komponują się z licznymi tatuażami.

STATUS MOJEGO OGLĄDANIA: oglądam dalej - jestem strasznie ciekawa, ile jeszcze można z tego wycisnąć. Za jakiś czas na pewno pojawi się drugi tekst, bo znowu mam tyle notatek, że po prostu muszę zrobić z tego kolejny referat.

OCENA PIERWSZYCH ODCINKÓW: 2 strąki fasolki szparagowej i 1 strączek groszku cukrowego, czyli razem 3 strąki na 6 możliwych, z widokami na podwyższenie oceny w kolejnym omówieniu.

BENİM TATLI YALANIM (Moje słodkie kłamstewko) - Star TV


Benim Tatlı Yalanıim, www.startv.com.tr

Mój ulubiony tytuł tego lata. Bardzo ciepły, ale też czasami gorzkawy serial obyczajowy. Najmniej stereotypowi bohaterowie i historia inna, niż z opery mydlanej. Bywa banalnie, twórcy nie unikają popadania w sentymentalne tony, jednak dla mnie jest to bardzo przyjemna w oglądaniu produkcja. Wielbiciele ostrych dram, szarpania za kudły, pałacowych intryg i mezaliansów mogą się na tym zwyczajnie nudzić. Tu nie ma fajerwerków, a jest za to spokojny płomień pochodni. Mam nadzieję, że nawet jeśli serial ten nie będzie miał wielu odcinków, to przynajmniej dostanie porządny finał.

W ROLACH GŁÓWNYCH: Aslı Bekiroğlu (Suna), Furkan Palalı (Nejat), Lavinya Ünlüer (Kayra)

POSTAĆ, NA KTÓRĄ WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ: Kayra - dziewczynka, pod adresem której ślę teraz wszystkie możliwe komplementy. Dla niej samej warto oglądać ten serial.

STATUS MOJEGO OGLĄDANIA: oglądam dalej - z nadzieją, że scenarzyści nie zaczną za bardzo wymyślać głupot, i że serial nie spadnie zbyt szybko z anteny. Prawdopodobnie napiszę coś jeszcze po finale, obojętnie kiedy by on był (oby nieprędko).

OCENA PIERWSZYCH ODCINKÓW: 6 poziomek na 6 możliwych

MOCNO NIEPOWAŻNA "RECENZJA" - 9 ODCINKÓW

CANEVİM - aTV


Canevim, www.atv.com.tr

A teraz dla odmiany najgorszy serial tych wakacji. Opera mydlana w najgorszym możliwym wydaniu. Ostatnie miejsce w rankingach oglądalności, wśród nowości serialowych sezonu letniego.  Parada bezbarwnych postaci i fabuła, w której nie wiadomo, o co tak naprawdę chodzi. Poświęcenie tej produkcji sześciu godzin samego oglądania to dla mnie o sześć za dużo. 

W ROLACH GŁÓWNYCH: Biran Damla Yılmaz (Ceylan), Aras Aydın (Ömer), Özgür Çevik (Taylan)

POSTAĆ, NA KTÓRĄ WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ: Taylan - jedyna postać, która trzyma jako taki poziom. Czarny bohater, po którym od razu widać, że jest czarny. Szkoda tylko tego aktora, że musi grać akurat w takim szajsie.

STATUS MOJEGO OGLĄDANIA: nie oglądam - żal marnować na to czas.

OCENA PIERWSZYCH ODCINKÓW: 1 borówka amerykańska 6 możliwych


HER YERDE SEN (Jesteś wszędzie) - FOX TV


Her Yerde Sen, www.fox.com.tr

Główny rywal Afili Aşk w kategorii "komedia romantyczna". Ale bym chciała, żeby te dwa seriale stanęły w bezpośredniej walce o oglądalność... Emisja jednego dnia to byłaby walka stulecia. Scenarzyści prześcigaliby się w wymyślaniu wątków urozmaicających zasadniczą treść ich seriali. Mogłoby to skutkować niebotycznym wzrostem absurdu. No ale chyba nikt nie zaryzykuje takiego kroku.

Her Yerde Sen to serial lekki i przyjemny, z bohaterami, których da się lubić. Można go oglądać na spokojnie, bez dreszczyku żenady. 

W ROLACH GŁÓWNYCH: Aybüke Pusat (Selin), Furkan Andıç (Demir)

POSTAĆ, NA KTÓRĄ WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ: Azmiye - chyba najbardziej przerysowana postać tej produkcji. Wielbicielka wzoru w panterkę i barwna osobistość. To niby niewielka rólka, ale obecność Azmiye bardzo korzystnie wpływa na ogólny, komediowy odbiór serialu.

STATUS MOJEGO OGLĄDANIA: oglądam dalej - podoba mi się ten serial, choć nie jest idealny i olśniewający. Ale nie mam w zamiarach napisania kolejnego tekstu, bowiem serial utrzymuje równy poziom i nie mam nic do dodania.

OCENA PIERWSZYCH ODCINKÓW: 5 łodyg kopru na 6 możliwych

MOCNO NIEPOWAŻNA "RECENZJA" - 3 ODCINKI

KİMSE BİLMEZ (Nie wie nikt) - aTV


Kimse Bilmez, www.atv.com.tr

Serial trochę jak z cyklu "zabili go i uciekł". Poprawny, ale dla mnie jak niedoprawiony rosół. Pierwsze trzy odcinki (a zwłaszcza dwa) są świetną wizytówką tej produkcji, jednak dość szybko dopadło mnie uczucie rozczarowania, zwłaszcza pod względem czarnych charakterów. Główny bohater nie ma tak naprawdę żadnej sensownej konkurencji. Niemniej nie jest to zła propozycja. Kto się odnajduje w takich romantyczno-sensacyjnych klimatach, nie powinien narzekać.

W ROLACH GŁÓWNYCH: Özgü Kaya (Sevda), Keremcem (Ali), Engin Hepileri (Uygar), Burak Serdar Şanal (Pilot)

POSTAĆ, NA KTÓRĄ WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ: Pilot - totalny czubek, ale z charyzmą. Jedyna postać, która jest niejednoznaczna, i której charakter rozwija się z odcinka na odcinek.

STATUS MOJEGO OGLĄDANIA: nie oglądam dalej - szanuję ten serial, ale po prostu nic mnie on nie obchodzi, więc zdecydowanie odpuszczam dalsze oglądanie

OCENA PIERWSZYCH ODCINKÓW: 4 solidne marchwie na 6 możliwych

MOCNO NIEPOWAŻNA "RECENZJA" - 3 ODCINKI I COŚ TAM, COŚ TAM

***
Niniejszym mogę ogłosić, iż serialowe lato 2019 mamy podsumowane. Wiecie już, który serial spodobał mi się najbardziej, a które spośród wymienionych tytułów niekoniecznie przypadły mi do gustu. Teraz jestem ciekawa Waszego zdania. Który serial najbardziej Was przekonał do dalszego oglądania, który uważacie za głupi, nieciekawy, nudny? W jakiej kolejności ułożylibyście te seriale? Czekam na komentarze :) 

PS Dla wszystkich, którzy szukają rozmaitych tureckich seriali, wrzucam link do serwisu Poradnik TV, z którym podjęłam współpracę. Znajdziecie tu bazę tureckich seriali i rankingi tematyczne. Wystarczy, że klikniecie TUTAJ.

8 komentarzy:

  1. Polski tytuł AFILI ASK oddaje moje odczucia - nieznośna komedia! Jak długo wytrzymam, nie wiem. Moi ulubieńcy szybko skończą karierę (Kimse bilmez i Benim tatli...), oby zafundowali im sensowne zakończenie. Jestem Ci dozgonnie wdzięczna za przewodnictwo, bo nie wszytko jest dla mnie jasne. Dlaczego do gatunku komedii zalicza się np.Kłamstewko? przecież to obyczajowa historia. Wskazanie na pewne postaci warte uwagi i dlaczego, to WIELKI plus Twoich recenzji. Dziękuję za już i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie rozumiem właśnie tego, że od samego początku pompuje się balon, że "Benim..." to komedia romantyczna, choć wcale tak nie jest, bo wydaje mi się, że ten wątek romantyczny leży gdzieś obok sedna fabuły. Ale pewnie jeszcze mniej osób zaczęłoby to oglądać, gdyby wiedzieli, że to nie do końca typowe "aşk dizi".
      Dzięki za komentarz, pozdrowienia :)

      Usuń
  2. Ja chyba lubię klimat Her Yerde Sen. Chyba go polubiłam ze względu na to, źe ten motyw mieszkania pod jednym dachem mnie urzrka za kaźdym razem. A tak poza tym to jakoś się nie nastawiam na te letnie seriale. Oglądam scenki z Afili ask by się dowiedzueć co tam soę w ogóle dzieje. Czekam po wakacjach na Yasak Elmę, bo chcę zobaczyć co tam się teraz będzie odwalać bez ZeyAl. Kurcze Halitek zsiwiał, tego nie mogę odpuścić, a poza tym to wkręciłam się i to mocno w Yemin, jak ASK oglądałam i mnie proci, a szczególnie prot draźnił, tak w Yemin dzieje się całkiem dobrze, chociaź ja go oglądam tylko dla protów bo jest nawet całkiem całkiem. Takźe ja bardziej czekam na nkwości wrześniowe.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na jesieni pojawią się pewnie głównie jakieś dramaty. Z powracających tytułów czekam tylko na Zalim Istanbul, poza tym nie widzę jak na razie nic, co chciałabym oglądać, więc pewnie nadrobię sobie coś starszego.

      Jakoś nie mogę sobie wyobrazić Yasaka bez Alihana i Zeynep. Podejrzewam, że bez nich serialowi spadnie oglądalność, bo kto będzie chciał oglądać tego siwego dziada? Ach, przypomniałam sobie właśnie, że Alihan będzie teraz lekarzem, więc w sumie mam już kandydata do oglądania ;)

      Usuń
  3. Droga Wiśnio, pomocy!!! Właśnie kończy się mój HYS... w przyszłym tygodniu ostatni odcinek :( A zaczęłam go oglądać właśnie dzięki Tobie :* :) Także wielkie dzięki za super recenzję :D I moja prośba brzmi: czy znasz może jakiś podobny serial, komedię na miarę HYSia, którą mogłabyś polecić? Z góry dziękuję za każdą sugestię! I serdecznie pozdrawiam :) P.S. Zapach Truskawek też już oglądałam, również dzięki Tobie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmmm, sama nie wiem. W podobnych klimatach były zdaje się Kiraz Mevsimi i Ask Laftan Anlamaz, ale po pierwsze to już "starocie", a po drugie nigdy nie byłam fanką obu tych seriali.
      A może Tatli Intikam? Też z Furkanem Andicem w roli głównej. Jeśli jeszcze jakimś cudem nie oglądałaś, to tę komedię akurat mogę polecić, bo sama się nieźle bawiłam w trakcie oglądania. Tutaj wklejam link do mojego omówienia https://wisnia-oglada-tureckie-seriale.blogspot.com/2019/05/tatl-intikam-sodka-zemsta.html
      Link jest tu nieaktywny, trzeba skopiować adres i wkleić go na pasek adresu w wyszukiwarce :)
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Z tych trzech propozycji, trzecia opcja najbardziej mi się podoba :) Pierwsza ma duuużo odcinków, a na drugiej zawiesiłam oko jak leciała w tv, ale jakoś mnie nie porwała :P Recenzję już oczywiście czytałam i może rzeczywiście warto dać szansę temu serialowi. Spróbuję na pewno. Kto wie, może to będzie następca HYSia :) Dzięki wielkie! :)

      Usuń

Chcesz podzielić się swoją opinią? Nie zgadzasz się z moją? Śmiało! Napisz komentarz :)

Copyright © Wiśnia w multiwersum seriali , Blogger